Thursday, November 6, 2014

Kes Buli Dimana Silapnya?



Beberapa hari kebelakangan ini ada beberapa kes buli yang menjadi viral di Facebook atau whatsapp. Bagi kita yang melihat bercampur baur perasaan geram,marah,meluat serta kesian.

Namun apa yang menyebabkan budaya buli ini berleluasa di Sekolah sekolah dan kebanyakan yang melakukan jenayah buli ini adalah dari kalangan anak bangsa kita, bangsa MELAYU.


Kementerian Pendidikan harus memain peranan yang lebih efektif dalam menyelesaikan masalah buli yang semakin membarah di sekolah sekolah terutamanya sekolah berasrama. Jangan sekadar melaungkan tindakan tegas akan diambil namun gejala buli makin berleluasa.

Mungkin sudah sampai masanya kementerian harus memperhalusi cara lama menangani masalah buli di sekolah sekolah contohnya kembalikan kebenaran untuk guru merotan demi mendisiplinkan murid. Seharusnya juga kementerian khasnya  bahagian pendidikan guru,mengkaji semula pedagogi serta cara terbaik mendidik anak anak ini, supaya sekurang kurangnya ada perubahan dalam sistem pendidikan yang membolehkan pelajar benar benar tahu tanggungjawab mereka.


Seterusnya pelajar yang membuli mesti diberi kaunseling atau denda yang membolehkan mereka berubah. Bukan sekadar ditahan di sekolah akhlak atau lebih teruk lagi ke lokap dan penjara.
Matlamat tidak akan tercapai malahan akan menghasilkan manusia yang lebih ganas. Oleh itu saya menyarankan agar satu bentuk kaunseling yang benar benar berkesan kepada PEMBULI PEMBULI ini. Semoga mereka sedar dan menjadi insan berguna suatu hari nanti.

ROZI BIN MAMAT
EXCO BELIA SUKAN DAN SUMBER MANUSIA
NEGERI TERENGGANU.



No comments:

Post a Comment